zaterdag 9 mei 2015

Examenstress

Hahhahaha

Iedereen moet het een keer doen of heeft het al een keer gedaan, examens. Voor mij is het over twee dagen zover en ja ik ben één van de vele die last heeft van examenstress. In dit artikel wil ik wat tips geven die helpen tegen stress en ik een beetje mijn hart luchten over alles wat met school te maken heeft. Lees snel verder!

Over twee dagen begin ik met mijn eerste examen economie. Ik weet nog goed dat ik mijn vijfde jaar aan de havo begon en de examens nog zo ver weg waren, maar nu moet ik er toch aan geloven. Ik wil jullie wat tips geven voor het voorbereiden van je examens en deze tips zullen ook wel van pas komen als je nog lang geen examens hebt.

1. Maak je huiswerk. Ik was een typische havo leerling, wat betekend dat ik bijna tot geen huiswerk maakte en één of twee dagen voor mijn toetsen ging leren en dan met voldoende weg kwam. Deze manier van leren is te doen, maar is ook erg stressvol en je onthoud na je toets vrij weinig. Daar ben ik achter gekomen nu ik aan het leren ben voor mijn examens. Ik begon met het maken van oud examen om te kijken wat ik al wist en wat nog niet. Mijn uitslag... een 3,2! Lekker bezig Anouk! Heel veel formules en begrippen wist ik niet meer, maar ik weet zeker als ik mijn huiswerk had gemaakt ik er veel meer had onthouden. Dat komt omdat je dan al veel hebt geoefend met bepaalde sommen en dan kan je ze herkennen. Dus mijn tip, maar je huiswerk! Zeker in je laatste jaar aangezien je in dit jaar ook veel stof van eerdere jaren herhaald.

2. Plannen. Examenstof is HEEL VEEL. Ik had nog al onderschat hoeveel stofje eigenlijk moet kennen om een examen goed te kunnen maken. Begin daarom op tijd met leren. Met twee dagen van te voren keihard blokken red je het niet. Je weet nu namelijk niet wat je in de toets kan verwachten en met normale toetsen weet je precies welke hoofdstukken je wel moet weten. Daarom moet je met je examens van alles in ieder geval iets weten zodat je met elke soort vraag uit de voeten komt. Daarom is goed plannen heel erg belangrijk, zodat je met geen één vak in de problemen komt. 

3. Neem pauze en wissel vakken af. Als ik eenmaal aan leren ben heb ik soms dat ik te lang met één vak bezig ben. Hierdoor kan je niks meer onthouden en gaat het niveau van leren steeds verder achter uit. Wissel daarom verschillende vakken met elkaar op een dag af en neem tijdens die 'wisselingen' een pauze. Mijn tip is om dan wat lekkers te pakken en als het lekker weer is even naar buiten te gaan, dit zorgt ervoor dat je jouw gedachte even op iets anders kan zetten zodat je daarna weer fris en fruitig aan de slag kan. 

4. Oefenen. Zoals ik al zij is het heel veel stof voor je examens. Het is onmogelijk om alles precies uit je hoofd te leren en alleen maar leren is ook erg vermoeiend en zwaar. De meest effectieve manier van leren is oefenen. Ik maak vooral oude examens zodat ik kan zien wat ik snap en wat niet. Ook raak je dan gewend aan de manier van vragen in examens en zie je dat verschillende soorten vragen bijna in alle examens terug komen. Zo kan je vragen herkennen en weet je sneller wat je moet doen. 

Dit zijn de tips die mij het meest helpen. Vooral goed plannen en pauzes nemen verminderen je stress voor belangrijke toetsen . Vandaag was ik aan het leren en drong het ineens tot mij door dat ik nog maar twee dagen heb voordat de examens beginnen. Dit bezorgde wel een groot stressmoment, allee heb je daar natuurlijk niks aan. Het is alleen maar tijdverspilling om je druk te maken over hoe groot de kans is dat je zakt. Ik heb op deze manier de afgelopen twee weken al veel te veel tijd verspilt en nu is het al zover. 

Ik heb mijn laatste examen op 27 mei. Vanaf die week wil ik beginnen met wekelijkse posten. Ik zit te denken aan 3 à 4 artikelen per week en misschien wel meer, maar dit ligt ook een beetje aan de tijd die ik heb. 

Iedereen die examens moet maken, succes!!

xx Anouk






Geen opmerkingen:

Een reactie posten